Als bij van Houten besloten wordt om een motorfiets te restaureren dan komt het volgende proces op gang.
De motorfiets wordt tot op de laatste bout gedemonteerd. Alle daarvoor in aanmerking komende delen worden electrolytisch verzinkt. Dat geeft als de motorfiets opgebouwd is een fraaie uitstraling aan de machine.
Algemeen Delen die nog ruim binnen de specificaties vallen worden hergebruikt; indien dit niet het geval is worden ze als dat mogelijk is gerepareerd; anders worden nieuwe onderdelen gebruikt.
Frame Het frame wordt gestraald, indien nodig gerepareerd en met direct paint (2 K) gespoten. Onze ervaringen hiermee zijn heel goed en het heeft voordelen ten opzichte van poedercoaten. Standaard worden de frames voorzien van nieuwe balhoofdlagers.
De motor Het motorhuis wordt met grit gestraald en daarna geglaspareld, evenals de cylinders, de koppen en de deksels. Er worden nieuwe krukaslagers gemonteerd, zuigers en cylinders worden gecontroleerd op slijtage en waar nodig vervangen. Er worden nieuwe keerringen geplaatst. De cylinder koppen worden geschikt gemaakt voor loodvrije benzine. Uitlaatkleppen worden standaard vervangen door nieuwe kleppen; inlaatkleppen worden opnieuw (in)geslepen evenals de zittingen. Klepgeleiders worden vernieuwd.
Versnellingsbak Het versnellingsbakhuis wordt geglaspareld. Alle versnellingsbaklagers worden standaard vervangen net als keerringen en pakkingen. De overige onderdelen worden geïnspecteerd en waar nodig vervangen. (meestal niet nodig)
Cardan Ook het cardanhuis wordt geglaspareld. De onderdelen worden gecontroleerd en indien nodig worden onderdelen vervangen. De lagers van de cardan zijn minder kwetsbaar dan de versnellingsbaklagers in verband met de lagere toerentallen. Kroonwiel en pignon vertonen ook vaak na duizenden kilometers nauwelijks slijtage.
Wielen en banden Spaakwielen worden voorzien van nieuwe spaken. Aluminium velgen worden gepolijst. Aluminium gietwielen worden opnieuw gespoten. Indien nodig worden nieuwe wiellagers geplaatst. Er worden nieuwe binnen- en buitenbanden gemonteerd.
Remmen, remschijven en remcylinders De remklauwen worden volledig gedemonteerd, gestraald en gespoten met 2 K lak. Remcylinders worden eveneens gedemonteerd en van nieuwe afdichtingsrubbers voorzien. Remblokken worden bijna altijd vernieuwd, anders gestraald. De remcylinders worden meestal voorzien van revisiesetjes. Remschijven worden gecontroleerd op specificatie en indien nodig vervangen.
Carburateurs Carburateurs worden na demontage ultrasoon gereinigd. Indien nodig worden ook hier nieuwe onderdelen geplaatst (membranen, etc). Er wordt een nieuwe pakkingsset geïnstalleerd.
Spuitwerk Het spuitwerk wordt door derden uitgevoerd, maar de voorbereidingen worden in eigen beheer gedaan. Dat wil zeggen dat alle beschadigingen weggewerkt worden. Dit betekent bijvoorbeeld ook dat lekke tanks gelast worden, maar ook het uitdeuken komt regelmatig voor. Daarna natuurlijk het strak maken zodat het spuitwerk er pico bello uit komt te zien. Spuitwerk zoals in de jaren 70 werd toegepast op de R 90 S-en is een specialiteit van ons, evenals het biezen trekken.
Tankreiniging Sinds kort beschikt van Houten Motoren over een tankreinigingsinstallatie. In deze installatie wordt de tank eerst ontroest, daarna gepasifeerd en vervolgens gecoat met een speciale coating. De resultaten zijn verbluffend.
Na opbouw wordt de machine afgesteld, proefgereden en gereed voor aflevering gemaakt. Op gerestaureerde machines geven wij 6 maanden garantie.
Caferacers Van Houten Motoren reviseert niet alleen motorfietsen, er worden ook motorfietsen omgebouwd tot caferacer. De gebouwde caferacers doorlopen hetzelfde traject als hierboven beschreven en zijn dan ook volledig gedemonteerd, gecontroleerd en waar nodig gereviseerd. Wij bouwen caferacers met een klassieke uitstraling. Dat bereiken we door dat we het frame intact laten, waardoor ook de oorspronkelijke zitpositie in principe gehandhaaft blijft. Wij passen meestal geen USD vorken en LED verlichting toe. Maar uiteraard vervullen we op technisch gebied alle wensen die er zijn. Onze klanten kunnen, als zij een caferacer aanschaffen, naast dat ze er natuurlijk veel onbezorgde kilometers mee gaan afleggen, er ook voor kiezen de machine extremer te maken. Mochten ze genoeg krijgen van hun caferacerhobby, dan kunnen ze hem altijd terugbouwen naar een klassieke toerfiets.